1058406_10202837480440147_23308164_nΑν αναζητήσει κάποιος ένα σύμβολο που να προβάλλει με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο τον βιταλισμό, την ακατάβλητη δύναμη και την μεγαλοπρέπεια της φύσης, δύσκολα θα επιλέξει κάτι άλλο από το δένδρο.
Το δένδρο όμως επειδή είναι ζωή, παράγει ζωή. Γι’ αυτό ο άνθρωπος ανέκαθεν στεκόταν με δέος και θαυμασμό απέναντι του, τόσο μεγάλο που τον έκανε να πιστεύει ότι μόνον ο Θεός μπορεί να σταθεί ανταγωνιστικά απέναντί του. Κράζει ο Ισραηλίτης με βεβαιότητα το «φωνὴ κυρίου συντρίβοντος κέδρους, καὶ συντρίψει κύριος τὰς κέδρους τοῦ Λιβάνου» (Ψαλμός 28,5). Με στέρεα φωνή ο Ισραηλίτης αμφισβητεί την πίστη των γειτόνων του, των άλλων λαών της Εγγύς Ανατολής και των Αιγυπτίων, που εντάσσουν στην θεϊκή περιοχή ένα μεγαλοπρεπές πλην όμως για τον ίδιο ένα δημιούργημα του ενός και μοναδικού Θεού. Δεν δέχεται την πολυφωνία και τη δημοκρατία στον θεϊκό κόσμο. Αναγνωρίζει μόνον τη μοναρχία του Γιαχβέ. Και γι’ αυτό απεκδύει το δένδρο από την θειότητα και το βαφτίζει δημιούργημα του Θεού, προικισμένο όμως με υπερφυσικές δυνάμεις. Δεν το αφήνει όμως έστω και σε αυτή τη νέα του θέση να βασιλεύει μόνο του. Διπλασιάζει το δένδρο και σημειώνει εμφατικά ότι ο Θεός «ἐξανέτειλεν… τὸ ξύλον τῆς ζωῆς ἐν μέσῳ τῷ παραδείσῳ καὶ τὸ ξύλον τοῦ εἰδέναι γνωστὸν καλοῦ καὶ πονηροῦ» (Γένεσις 2,9). Με μια πράξη του, που φανερώνει την μονοθεϊστική του πίστη και το δημιουργικό του πνεύμα, αποδυναμώνει το διαπολιτισμικό αυτό σύμβολο.
Όλα τα παραπάνω πραγματεύεται η κ. Ευλαμπία Τσιρέλη στο παρόν πόνημα της. Περιγράφει για πρώτη φορά στον ελλαδικό χώρο με επιστημονική ακρίβεια το σύμβολο του δένδρου στους λαούς της Εγγύς ανατολής, στους Αιγύπτιους και στους Ισραηλίτες την εποχή της Διαθήκης του Γιαχβέ με τους Ισραηλίτες. Στο διαπολιτισμικό αυτό πλαίσιο με επιστημονικό τρόπο και σαφήνεια αναλύει και συγκρίνει τα διάφορα χαρακτηριστικά του δένδρου ως διαπολιτισμικού συμβόλου, αναδεικνύει και αξιολογεί τις πολιτισμικές ομοιότητες και διαφορές του και τέλος παραθέτει τα πορίσματα της έρευνάς της.
Εύχομαι η προσπάθεια αυτή της κ. Ευλαμπίας Τσιρέλη να βρει ευήκοο «οὖς» στους ολίγους αλλά εκλεκτούς Έλληνες αναγνώστες και αναγνώστριες.

Χαράλαμπος Γ. Ατματζίδης
Επίκουρος Καθηγητής
Τομέας Βιβλικής Γραμματείας και
Θρησκειολογίας
Τμήματος Θεολογίας
Θεολογική Σχολή Α.Π.Θ

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s